söndag 5 mars 2017

Analys - Orkla


Det norska konglomeratet Orkla utgör en del av portföljen. Ett innehav som jag är nöjd med i dagsläget. Orkla är listat på Oslobörsen och har ett börsvärde på 76 522 miljoner NOK.

Orkla har sin verksamhet på flera grenar, vilket är bl.a. Orkla Foods Sverige, Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Home & Personal och Orkla International. Det mest kända här är kanske Orkla Foods Sverige som har b.la. Felix, Abba, Grandiosa mfl i produktportföljen. Snackssortimentet äger b.la OLW och Göteborgskex, företaget bakom de legendariska ballerinakakorna.

En sak som påverkar om du ska investera i Orkla är att aktien handlas i norska kronor. Detta var en av anledningarna till att jag en gång investerade i Orkla, jag vill inte vara fullt exponerad mot den svenska kronan i portföljen och att Orkla handlas i norska kronor passar därför mig bra. Den norska kronan har stigit ca 8 % de senaste 12 månaderna vilket har hjälpt avkastningen en del. Den svenska kronan har blivit ganska svag den senaste tiden, vilket gör att många tycker att det är dyrt att investera utomlands nu. Har man redan placeringar i andra valutor har man därför fått en extra skjuts utöver själva avkastningen som den aktuella aktien gett.

P/E-talet ligger på 17,9. Generellt går inte P/E-tal att använda på investmentbolag, men då Orkla är ett konglomerat tycker jag att jag kan nämna det ändå. Någon större vikt lägger jag dock inte. P/B-talet ligger på 2,3, vilket känns väldigt högt. Dock tycker jag inte heller det är speciellt rättvist. Soliditeten ligger på 60,9 %. En nivå som jag tycker är mycket bra. Den har varit något lägre tidigare år men brukar ligga runt de här nivåerna.

Orkla delar ut 2,5 NOK per år, vilket ger en direktavkastning på 2,4 %. Utdelningsandelen ligger på 59,3 % men det ska sägas att detta har varierat väldigt kraftigt. Någon speciell nivå som bolaget brukar hålla finns alltså inte.

Värt att nämna är också att bolaget gick med förlust 2008, 2010, 2011. Det här är inte så kul att läsa om man strävar efter ett stort, stabilt bolag att ha i sin portfölj. Det känns som att Orkla har haft problem att hitta sin identitet där bl.a. verksamhet i vattenkraft och aluminium finns i bolaget. Att bolaget skulle ha någon speciell anledning till förluståren har jag inte hittat, dock får man ju ha finanskrisen i åtanke där många bolag hade problem under den här perioden. (UPPDATERING: En stor faktor som påverkat och som bidragit till förluståren var Orklas intresse i REC, som är en solcellstillverkare. Cred till Västgötatorparen som informerade om detta). Jag tycker dock att Orkla på senare år börjat hitta rätt och därför tror jag på bolaget. Varumärkena är starka och bolaget har en bra position i de branscher de verkar.

Här kan du se kursutvecklingen för Orkla.

Sammanfattningsvis så kan vi konstatera att Orkla är ett innehav som jag är nöjd med att äga. Det är inget "favoritinnehav" likt några av de andra bolaget jag har nämnt men jag gillar aktien ändå. I dagsläget skulle jag inte investera i bolaget, främst då jag redan har placeringar i utländska valutor tillräckligt och den svenska kronan är svag.

Vad tycker du om Orkla?

4 kommentarer:

  1. Fin sammanställning! Gillar också Orkla och tycker de är ett bra företag som är något underskattat då de hade ett par företag för några år sedan som tyngde portföljen. Deras kärninnehav är mycket stabila källor till inkomster.

    Just nu tycker jag dock att aktien är dyr samtidigt som valutan på kort sikt, men ej längre, är något dyr. Funderade på att köpa för ett halvår sedan när NOK stod som lägst men blev till sist så att andra aktier var mer attraktivt värderade just då och blev aldrig av. Har dem på bevakning och följer upp då och då men inte jätteaktivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren! Håller med dig, gillar som sagt också bolaget men kommer inte att tanka i dagsläget. Tack för din kommentar!
      Mvh
      Bearfighter Investment

      Radera
  2. Du nämner inte Orklas investering i solcellstillverkaren REC. Den är troligen ett av skälen till förlusterna. Orkla ägde runt 40%+ av REC. Aktiekursen gick från över 150 till drygt 1 krona på några år och Orkla sålde efter nedgången. https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=61696&marketid=15

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den infon! :) Har lagt till detta i inlägget.
      Mvh
      Bearfighter Investment

      Radera